Povratak na naslovnicu PP-Žumberak

POUČNE STAZE

ŽUMBERAČKI ARHEOLOŠKI PUT

duljina 53 km
vrijeme obilaska 7 h (automobilom + pješice)

Arheološki put
Poznavatelji arheološke baštine Žumberka, bez pretjeranog će napora nabrojati četrdesetak nalazišta iz raznih razdoblja prošlosti, koliko ih je do sada evidentirano na ovome području. Upitate li ih koja biste od njih posjetili, predložit će Vam ona koja su najpristupačnija i do sada najopsežnije istraživana.

Trasa "Žumberačkog arheološkog puta" povezuje upravo takva nalazišta, njih šest, smještenih u blizini magistralne ceste koja od Bregane vodi prema Krašiću. To su Stari grad Tuščak, groblje romaniziranog keltskog plemena Latobika u Brateljima, stariježeljeznodobno nalazište u Budinjaku, Mrzlo Polje, Gornja Vas te Stari grad Žumberak.

U Grdanjcima i Sošicama, početnoj i završnoj točki puta (ili obratno, ovisno s koje ste strane krenuli), ne očekujte susret s ruinama starih gradova niti drugim prezentiranim svjedočanstvima arheološke prošlosti. U ovim mjestima svakako obiđite naše Nadzorne postaje pa se oboružani korisnim informacijama, savjetima i tiskanim materijalima uputite dalje.

STAZA KNEŽEVA U ARHEOLOŠKOME PARKU U BUDINJAKU

Duljina 4,2 km
Vrijeme obilaska 2 h
obilazak uz stručno vodstvo prema najavi

Uputite li se u šetnju "Stazom kneževa" naći ćete se na putu kroz bogatu budinjačku prošlost, u krajobrazu što su ga ljudi tisućljećima stvarali i održavali živeći u suglasju s prirodom.
Zalutati ne možete – trasa staze koja započinje ispred Eko-centra Budinjak označena je drvenim stupovima na kojima se nalaze pločice s obavijestima o smjeru kretanja i točkama na stazi. Dva različita arheološka nalazišta smještena u Arheološkome parku, ono iz starijeg željeznog doba u Budinjaku i drugo iz rimskoga doba u Brateljima, prepoznat ćete po interpretativnim pločama koje su postavljene na ulasku u njih.

GDJE VOĆE ZRI

Duljina 2 km
Vrijeme obilaska 1 h

Voćarska staza
Ukoliko se odlučite za ugodnu šetnju vivodinskim krajem, a želite nešto i naučiti, za to je pogodna upravo naša poučna staza "Gdje voće zri". Smjestili smo je ovdje, na blagim obroncima okrenutim prema jugu gdje već dugo vremena ljudi uzgajaju voće. Do nje se kreće iz Ozlja ili Krašića. Nalazi se u Loviću Prekriškom, malom selu iznad mjesta Vivodina. Laganom šetnjom obići ćete deset poučnih točaka na kojima je ispričana priča o tome kako voćnjak nije samo mjesto gdje čovjek uzgaja voće za svoju hranu. Naravno da je to njegova namjena, ali u voćnjaku nalazi svoj dom niz malih životinja.

Odumiranjem sela nestaju voćnjaci, vinogradi, travnjaci i svi njihovi stanovnici. S jedne od točaka naše staze pruža se prekrasan pogled na šume, vinograde, voćnjake, travnjake, a o ljepoti pogleda koji se pružaju na sve strane iz Lovića govori i književnik Davorin Trstenjak: Tko nije bio na Loviću Prekriškom, taj se nije nagledao hrvatske domovine.

IZVORI ŽIVOTA

Duljina 800 m
Vrijeme obilaska 45 min
obilazak uz stručno vodstvo prema najavi

Danas ste vjerojatno već nekoliko puta otvorili slavinu kako bi popili gutljaj vode ili oprali ruke. Stoljeće ili dva unatrag za to biste se vjerojatno morali uputiti do najbližeg izvora, potoka, rijeke ili lokve.

Poučna staza „Izvori života“ nalazi se na području smještenom na krajnjoj sjevernoj granici pružanja krškog reljefa u Hrvatskoj. Na cijelom području od Savudrije i Prevlake do ovdje postojanje vode na površini predstavlja rijetkost te samim time i veliko bogatstvo.

Želite li saznati kako su naši pretci skrbili za to bogatstvo – njihove „izvore života“, zašto su danas lokve i izvori zapušteni te koja je njihova važnost za očuvanje biološke raznolikosti, posjetite malu kršku uvalu u selu Dane, udaljenu desetak minuta vožnje od Eko – centra Budinjak. Zalutati ne možete – trasa staze označena je drvenim stupovima na kojima se nalaze pločice s obavijestima o smjeru kretanja i točkama na stazi .

PJEŠAČKE STAZE

PUT KRALJICE BUKVE

Duljina 35 km
Vrijeme obilaska 12 h

Put kraljice bukve

Prva pješačka poučna staza na području Parka prirode, nazvana po jedinstvenom primjerku bukve besprijekorno ravnog stabla koje raste kod Blaževog brda, vodi od Sošica do
Slanog Dola.

Prateći put obilježen prepoznatljivim zelenim pločicama pričvršćenim na drvene stupove, posjetitelji mogu ne samo uživati u očuvanoj prirodi i vidjeti rijetke i zaštićene biljke u njihovom ugroženom staništu, nego i primijetiti kako je čovjek svojim radom doprinio bogatstvu krajobraza te svjedočiti sve napuštenijem tradicionalnom načinu života ovoga ruralnog kraja.

Sošice – Jazovka

Staza bez većih uspona kreće iz Sošica prema jami Jazovki asfaltnom cestom uz poljoprivredne površine. Nakon sela ubrzo ulazi u šumu pokraj zapuštenih pašnjaka sve do križanja prema Jazovki.
Vrijeme obilaska 15'+ 5' do same jame

Jazovka – Sopotski slap – PD Vodice

Staza nastavlja asfaltnom cestom, nakon 5' ulazi u selo Sopote i kod raspela skreće lijevo putem do Crkve Uspenja Presvete Bogorodice, a zatim kroz vrištinu do križanja s odvojkom za Sopotski slap ili PK Vodice. Staza za Sopotski slap spušta se na makadam i nakon 10' dolazi se do slapa i mlina. Nastavite li od križanja direktno prema PK Vodice, put za 10' vodi na gornju stranu slapa uz dolomitne stijene. Dalje uz potok i nakon 15' minuta preko dva mostića stiže se na siparište gdje se može promatrati pionirska vegetacija. Nakon toga strmim usponom potrebno je 45' kroz bukovu šumu do planinarske kuće na Vodicama.
Vrijeme obilaska 2 h
Težina srednje teški uspon

PD Vodice – Ječmište

Starom bijelom cestom od kuće prema Ječmištu nakon 10' dolazi se do Rajskih vrata gdje je napušteni kamenolom i vidikovac. Dalje bijelom cestom nakon 10' stiže se do križanja gdje se može krenuti markiranom planinarskom stazom ili produžiti 15' bijelom cestom do polja s ponikvama i vrtačama. Oba puta se spajaju i dalje vode livadama uz brojne vrtače i lijepe vidikovce. Nakon oko 35' spušta se u kotlinu s brezovim šumarkom. Nakon 15' staza se strmo penje i za 35' dolazi se do Ječmišta.
Vrijeme obilaska 1h 45'
Težina srednje teško do teško

Ječmište – Lovački dom "Kuna" Kalje

Od Ječmišta put vodi kroz šumska i livadna staništa koja se izmjenjuju. Nakon 20' put izlazi iz šume u polja s ponorima do križanja. Na lijevo se odvaja put i za LD "Kuna" Kalje (1').
Vrijeme obilaska 40'

LD "Kuna" Kalje – Grič - Gornja Vas

Od križanja se ide desno makadamom uz livade do skretanja za Grič. Put dalje vodi kroz selo i zavija kroz bukovu šumu pa uz sađenu smrekovu šumu do spajanja s cestom za Petričko Selo. Staza ovdje ide lijevo do vodospreme gdje treba skrenuti desno, proći pored bare te nastaviti markiranim šumskim putem. Iz šume se izlazi u brezik i livadu u zaraštanju s puno borovice gdje se pruža lijepi vidik. Zatim se seoskim putem spušta uz ograđene pašnjake sve do spoja s asfaltnom cestom kod DVD Gornja Vas.
Vrijeme obilaska 1,30h

Gornja Vas - Mrzlo Polje

Staza se spušta dolje uz starinski građene kuće pokrivene škopom i dalje blago nizbrdo uz oranice put zavija kroz stare voćnjake. Nakon 20' dolazi se do prvih kuća u Javoru i kod raspela se izlazi na asfaltnu cestu sve dok ne završi. Dalje se nastavlja bijelom cestom, pa markiranim putem uz oranice i voćnjake u Glušinju do ponovnog spoja s  bijelom cestom. Na izlasku iz sela ide se ravno prema crkvi u Mrzlom Polju.
Vrijeme obilaska 40'

Mrzlo Polje - Kordići - Šimraki - Koretić mlin

Nakon sela put zavija blago uzbrdo do Prcvaga, nakon čega staza vodi kroz bukovu šumu i uz lijepe pašnjake i nakon 45' stižemo na makadamsku cestu kod Kordića. Otvara se pogled na krško polje, brezik i bare. Skrećemo desno cestom do Kordića. Nakon izlaska iz sela staza zavija kroz polja kolnim putem i ulazi u šumu s vapnenačkom podlogom i vrtačama do raskršća u Šimrakima gdje idemo lijevo za Koretiće.
Vrijeme obilaska 2 h 15'
Težina srednje teško

Koretići - Jarušje - Dragonoš

Od Izletišta se može ići lijevo 15' do "Scout centra" ili desno nekih 5' do oznake gdje se kreće uzbrdo prema Jarušju i dalje bijelom cestom do Dragonoša.
Vrijeme obilaska 1h 30'
Težina srednje teško do teško

Dragonoš - PD Sv. Bernard - Slani Dol

U Dragonošu na raskrižju skreće se lijevo na put za gostinjac Sv. Bernard do kojeg se stiže za 30' kroz šumske i livadne ekosustave. Dalje staza ide bukovom šumom kroz djelomično strme dionice i vododerinu. Nastavlja markiranom stazom kroz šume i livade, vidikovce i odmorišta. Dolazi se do ploče koja označava granicu Parka prirode, i dalje putokazi vode uz oranice i kroz selo prema Eko - centru Slani Dol gdje se mogu dobiti dodatne informacije.
Vrijeme obilaska 2 h 15'
Težina srednje teško

PLANINARSKI PUTEVI

Područje Parka je premreženo s oko 350 kilometara označenih planinarskih staza koje prolaze njegovim najljepšim, ali i skrivenim predjelima. U priloženim tablicama možete vidjeti osnovne značajke staza-kratak opis i potrebno vrijeme hoda. Nadamo se da ćete pronaći nešto za sebe.

Prije polaska na izlet molimo da se informirate o vremenskim uvjetima, da detaljnije proučite kartu, da izaberete stazu sukladno svojoj fizičkoj pripremljenosti, da imate adekvatnu odjeću i obuću, i UŽIVAJTE!
Preporučena literatura - Alan Čaplar (2004) Samoborsko i Žumberačko gorje: planinarsko-izletnički vodič, Hrvatski planinarski savez, Zagreb.